Τρίτη, 30 Νοεμβρίου 2010

Γραπτή εξέταση στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Β Γυμνασίου

Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Αβιταμίνωση
είναι όρος των στατιστικών δελτίων
η πείνα εξωραϊσμένη
απροσωποποιημένη
όπως θα τόνιζε και κάποιος διανοητής
λέξη χωρίς εικόνα

ένα παιδί είναι μονάκριβο
ένα παιδί πεθαίνει κάθε δευτερόλεπτο
με την κοιλιά πρησμένη
μάτια που δε χωράνε πια στις κόγχες τους
σε χώρες που ονομάζονται εξωτικές
πεθαίνει στο κατώφλι του σπιτιού μου

όταν πεθαίνει ένα παιδί
πέφτει βαθύτατο σκοτάδι το ξημέρωμα
βρέχει μεγάλα δάκρυα λαμπερά
πέτρινα γίνονται τα φύλλα και τα δέντρα

όταν πεθαίνει ένα παιδί
ταράζεται ο ύπνος των αρχαίων νεκρών
κι από τη γη αναδύονται τα πρόσωπά τους
ενώ σαν χάλκινο πουλί
ο άνεμος τοξεύεται στο χώμα

όταν πεθαίνει ένα παιδί
οι λέξεις κι οι φωνές συντρίβονται
τριγύρω ο κόσμος καταρρέει

1.Πώς παρουσιάζει ο ποιητής τη στάση των ευημερούντων λαών και ατόμων      απέναντι στο πρόβλημα και με ποια διάθεση;
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2.α. Να εντοπίσετε μία μεταφορά που χρησιμοποιεί ο ποιητής, για να δείξει αυτά που συμβαίνουν όταν πεθαίνει ένα παιδί;
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2.β. Τι έχετε να παρατηρήσετε για τη στιχουργία του ποιήματος;
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Στο ποίημα επαναλαμβάνεται μια φράση. Ποια είναι αυτή και τι επιδιώκει να πετύχει ο ποιητής;
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Να διαβάσετε το παρακάτω απόσπασμα και να βρείτε κοινά στοιχεία με το εξεταζόμενο ποίημα.
        Μεγάλη Παρασκευή βράδυ. Σε μια άκρη της πλατείας ένα πιτσιρίκι σε μια από τις κεντρικές εκκλησίες της Αθήνας, ένα πιτσιρίκι, μια μπουκίτσα άνθρωπος, έχει στήσει υπαίθριο μαγαζί. Πουλάει κεράκια. Δεν είναι το κανονικό παιδί τ’ αγοράκι των εφτά χρόνων, όπως τ’ άκουσες να προσδιορίζει αυτό την ηλικία του    στην περαστική κυρία που το ρώτησε παραξενεμένη. Ένα κεφαλάκι χωμένο σαν περίτρομο ανάμεσα στους στενούς ώμους, δύο ποδαράκια λιωμένα, σκελετωμένα, μια ματιά υποταγμένη, άφεγγη, δειλιασμένη, που θέλει όμως να ζήσει, να μη σβήσει και πεταρίζει γύρω ανήσυχη.
        Στο αέρα χαμοπετούσε η Μεγάλη Παρασκευή, τ’ αρώματά της κρυφής άνοιξης, το πάθος του Λυτρωτή. Οι άνθρωποι ένιωθαν μια αόριστη διάθεση αγαθοεργίας. Την ανάγκη να δειχτούν καλύτεροι, να γίνουν καλύτεροι. Κάτι τέτοιες βραδιές, τα ηθικά παραγγέλματα κυκλοφορούν στον αέρα, τ΄αναπνέεις θέλοντας και μη. Τέτοια και η διάθεση των περαστικών που στάθηκαν γύρω από το αδικημένο παιδάκι, το συμπόνεσαν, το μικροσυνέτρεξαν. Και σκόρπισαν. Τα μάτια τους, καθώς έφευγαν τα έβλεπες πώς κιόλας είχαν αρχίσει να ξεχνάνε. Ο νους τους γύριζε αλλού.
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια: