Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012

Συνοπτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του ΚΕΕ-Κρητικός


2.1.
1.      Τα πραγματικά γεγονότα είναι το ιστορικό πλαίσιο (βλέπε εισαγωγή βιβλίου)
2.      φύση, θρησκεία, γυναίκα-έρωτας, πατρίδα
3.      χρήση δημοτικής γλώσσας, ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος –ζευγαρωτή ομοιοκαταληξία, μοτίβο του αριθμού τρία, συνομιλία με άψυχα στοιχεία της φύσης - προσωποποίηση, συνομιλία με τις ψυχές των νεκρών, ηρωισμός που ξεπερνά τα ανθρώπινα μέτρα (υπερβολή), θέμα της ξενιτιάς, μοτίβο της δοκιμασίας, μοτίβο της στέρησης
4.      αναφορά στην πατρίδα, στην ελευθερία, στην αγωνιστικότητα του Κρητικού
5.      στη δεύτερη ενότητα, αναφορά στην έσχατη κρίση, Δευτέρα παρουσία, σάλπιγγα, κοιλάδα Ιωσαφάτ

2   2.2.
1  νύχτα, σκηνή ναυαγίου, πρόδρομες και αναδρομικές αφηγήσεις , έναρξη in media res
2.      κρητικός πρωταγωνιστικός ρόλος, αρραβωνιαστικιά, βουβό πρόσωπο, περιγραφή στην ενότητα 2[19], φεγγαροντυμένη μέσα από τις αφηγήσεις του κρητικού, ασκεί επίδραση στον κρητικό, σημαντικός ρόλος, όλα τα άλλα πρόσωπα έμμεσα αναφέρονται από τον κρητικό
3.      Οι λυρικοί ποιητές, ιδιαίτερα οι Γερμανοί Ρομαντικοί, τους οποίους είχε υπόψη ο Σολωμός,
εκφράζουν το υπέρτατο άπλωμα της ψυχής και τη σύζευξή της με το άπειρο του σύμπαντος. Ο λυρικός ποιητής υμνεί τον κόσμο επιστρέφοντας στο παρελθόν και συνδέοντας το συναίσθημα με τη φύση. Στη λυρική σύνθεση ο λόγος και το μέτρο είναι αδιαχώριστα. Το μέτρο μάλιστα αναδεικνύει τη γλώσσα και ο λυρισμός, το αποτέλεσμα της σύζευξης λόγου και μέτρου, είναι ένα παιχνίδι της αθωότητας και της μνήμης, σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του Ιταλού ποιητή Ουγγαρέτι (1888-1970).
Εσωτερικός κόσμος κρητικού, συναισθήματα, εκφραστικά μέσα, επίδραση φύσης στην ψυχοσύνθεση του ήρωα
4.      Σχέση της φύσης με τη φεγγαροντυμένη, επίδραση στη φύση, αλλαγή σκηνικού, το φυσικό τοπίο αναδεικνύει τη φεγγαροντυμένη και μεταμορφώνεται, η νύχτα γεμίζει φως, χρήση πολυσύνδετου
5.      Πολλές οι αντιθέσεις: θάλασσα-στεριά, αστροπελέκι-καλό, ζωή-θάνατος, ταραχή-ηρεμία- ησυχία, μαύρα μάτια-χρυσά μαλλιά, φως-σκοτάδι-νύχτα, λίγοι-πολλοί, πόλεμος-ειρήνη,
6.      Αναγκαία η επανάληψη για την αλλαγή του σκηνικού, προετοιμασία για την εμφάνιση της φεγγαροντυμένης, μοτίβο της σιγής του κόσμου
7.      Αναφορά σε στοιχεία της φύσης ιδωμένα από μια άλλη οπτική, εδώ η φύση λειτουργεί σε μεταφυσικό επίπεδο και ενώνεται με το πνεύμα, επαναφορά στην εν σαρκί ανάσταση των νεκρών
8.      Ο όρκος προιδεάζει τον ακροατή αναγνώστη για όσα θα ακολουθήσουν και συνδέεται με την έκκληση εμπίστευσης, σχήμα των τριων, κλιμάκωση από το λιγότερο σημαντικό στο πιο σημαντικό
9.      Αφήγηση μιας ιστορίας που έγινε σε ένα χρονικό διάστημα, πρωτοπρόσωπη αφήγηση, χρήση ιστορικού χρόνου, πλοκή, β ενικό πρόσωπο, απευθύνεται σε υποθετικό ακροατήριο
10.  Έκφραση υπέρτατης αγάπης, δικαιολόγηση της υπερπροσπάθειας του ήρωα, προετοιμασία για το θάνατο της αγαπημένης, θρησκευτική επίδραση,
11.  Αρχαίο μοτίβο της σιγής του κόσμου πριν τη θεία επιφάνεια, εκφραστικά μέσα, μυστήριο
12.  Η φύση παραπλανά τον ήρωα, λειτουργεί εντέλει αρνητικά και ανασταλτικά στον αγώνα του
13.  Μορφή της φεγγαροντυμένης, διαθέτει όλα τα στοιχεία, είναι καλή και όμορφη, είναι θεϊκή μορφή, έλκει τον ήρωα, διαβάζει τη σκέψη και το μυαλό του ήρωα
2.3.
1.      Γιατί θα μας μεταφέρει σε ένα μεταφυσικό τοπίο, ζητά λοιπόν προκαταβολικά να γίνει πιστευτός
2.      Τρικυμία, φεγγαροντυμένη, ήχος, ομορφιά της φύσης, κλιμάκωση από το λιγότερο ισχυρό στο περισσότερο ισχυρό
3.      Πίστη στην έσχατη κρίση, αγάπη που νικά το θάνατο
4.      Ερμηνείες για τη φεγγαροντυμένη, βλέπε σχόλια βιβλίου και συνοδευτικά κείμενα στο β μέρος
5.      Η ισχυρή και ιδεατή αγάπη δεν επηρεάζεται από το χρόνο, σπα τους χρονικούς περιορισμούς και περνά στη σφαίρα της αιωνιότητας
6.      Εντυπωσιάζεται από την ομορφιά της, έλκεται και δεν μπορεί να πάρει τα μάτια του από αυτή, αισθάνεται ότι η μορφή είναι οικεία, αισθάνεται ότι μπορεί να εισχωρήσει στις μύχιες σκέψεις του, διαθέτει θεϊκά στοιχεία συγχρόνως και γι’ αυτό περιμένει να τον βοηθήσει στον αγώνα του να σώσει την αγαπημένη του 


Δεν υπάρχουν σχόλια: