http://archive.enet.gr/online/online_text/c=113,id=38140092
http://logotexniakatefthinsis.blogspot.com/2010/01/blog-post_10.html
http://spoudasterion.pblogs.gr/2010/05/625562.html
http://lyk-aei.reth.sch.gr/yliko/ekdoseis/apopseis1/Apopseis1_mono_giati_magapises.pdf
http://www.ypepth.gr/themata/them_neoel_no_no_omog_no_0902.pdf
http://www.lexima.gr/lxm/read-509.html
http://www.sansimera.gr/biographies/245
http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=382
Από την αξιολογότατη τηλεοπτική σειρά "Καρυωτάκης". Η αγαπημένη μου απόδοση του ποιήματος αυτού
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΠΟΙΗΣΗ (σημειώσεις για ανακεφαλαίωση)
Ποίηση πράξη ευθύνης/ συνεχής διάλογος ποιητή με το έργο
Ποίηση: τέχνη και τεχνική
Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ – Βασικά χαρακτηριστικά της ποίησής του:
● Σημαίνουσα θέση της ιστορίας (ιδιαίτερα της ελληνιστικής περιόδου) με σκοπό την αποπροσωποίηση των βιωμάτων, την απόκρυψη του «εγώ» και τη διαχρονικότητα του ποιητικού λόγου.
● Γλώσσα→ Κράμα δημοτικής και καθαρεύουσας, ιδιότυπες λέξεις, προσωπική γραφή.
● Θεατρικός χαρακτήρας → Δημιουργία κατάλληλης ατμόσφαιρας / σκηνικού όπου εκτυλίσσεται το δράμα.
● Υποβλητικότητα.
● Οξύτατη ειρωνεία ιδιαίτερα προς τη ματαιοδοξία.
● Στοχαστικό ύφος.
● Πεζολογικός τόνος, δείγμα ποιητικού ρεαλισμού.
● Λυρικό στοιχείο
ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ............
Μέσω του έργου του ο ποιητής παρηγορείται, λυτρώνεται
Το γήρας απασχολεί τον Καβάφη και σε άλλα ποιήματα, στο «Πολύ σπανίως» και «Κατά τες συνταγές αρχαίων Ελληνοσύρων μάγων»
Πρώην τίτλος: μαχαίρι
Ο μακροσκελής τίτλος συμπληρώνει το ποίημα-υποκειμενική εξομολόγηση
Κομμαγηνή: σύμβολο φθοράς –τόπος ανακατατάξεων και αλλαγών/ψευδοιστορικό πλαίσιο-διαχρονικότητα και αντικειμενικότητα
3ος στίχος /ψυχικός πόνος /φθορά σώματος φοβίζει τον Καβάφη/ εσωτερικός μονόλογος
Ταύτιση Καβάφη με Κλέανδρο
Φιλοσοφικός στοχασμός/σκέψεις/αγωνία για τη φθορά
ΜΟΝΟ ΓΙΑΤΙ Μ’ ΑΓΑΠΗΣΕΣ
Γράφει η Πολυδούρη για να διαλαλήσει τα συναισθήματά της
Εξομολόγηση:εσύ/ απλή ομιλία /ερωτική επιστολή/ μόνο:απολυτότητα
Α` στρ: βίωσε τον έρωτα
Β` στρ:εσωτερική,εξωτερική μεταμόρφωση(παρομοίωση, μεταφορά)
Γ στρ:Βλέμμα-απόλυτος έρωτας
Δ` στρ: γέννηση/ πόνος για το θάνατο αγαπημένου της και θλίψη για το θάνατο που πλησιάζει
Ε` στρ:ζωή~ έρωτας /θάνατος που ολοκληρώνει τον απόλυτο έρωτα
Ιαμβικό μέτρο(12σύλλαβοι και 7σύλλαβοι)
Οι στροφές αρχίζουν και τελειώνουν με τον ίδιο στίχο
ΕΜΦΥΛΙΟΣ 1948
o Ακυρώνει τη γραφή, το ρόλο της ποίησης` ωστόσο η ποίηση έχει συντελεστεί
o Διακηρύσσει κατάργηση ποίησης
o Καταγγέλλει εμφύλιο σπαραγμό
o Ποίηση που λειτουργεί κάτω από την επίδραση πικρίας ► ολιγογραφία
o Στους δύο πρώτους στίχους:χρόνος και θέμα
o 3-5στ: Μάταιη πολυτέλεια η ποίηση
o 6-9στ: τεμαχισμός λόγου-υπερρεαλιστικό στοιχείο
o πικραμένα ποιήματα-1916 Εθνικός διχασμός, 1922-1936:μικρασιατική καταστροφή, δικτατορία
o κατακερματισμός μιας μικρής φράσης σε τρεις στίχους
o αντιλυρικός λόγος
ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ Ε......
μίμηση ποιητικής γραφής –θεματική σχέση
Διαφωνεί με Εγγονόπουλο ο Αναγνωστάκης: πιστεύει στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη που συνίσταται στη συμμετοχή/καταγραφή του καιρού του
Θεωρεί ο Αναγνωστάκης ότι η παραίτηση είναι λιποταξία
Τόνος χαμηλός -ποίηση ουσίας
Κοινό ιστορικό υπόβαθρο και τα δύο ποιήματα
Αναγνωστάκης πιο αναλυτικός: η ποίηση πρέπει να μιλά
Σημαντικός ο ρόλος της παρένθεσης στην ποίηση του Αναγνωστάκη-καταγγέλλει αλήθεια της εποχής του
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου