Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Ποιήματα για την ποίηση

Χρήσιμοι σύνδεσμοι για το ποίημα της Πολυδούρη
http://archive.enet.gr/online/online_text/c=113,id=38140092

http://logotexniakatefthinsis.blogspot.com/2010/01/blog-post_10.html

http://spoudasterion.pblogs.gr/2010/05/625562.html

http://lyk-aei.reth.sch.gr/yliko/ekdoseis/apopseis1/Apopseis1_mono_giati_magapises.pdf

http://www.ypepth.gr/themata/them_neoel_no_no_omog_no_0902.pdf

http://www.lexima.gr/lxm/read-509.html

http://www.sansimera.gr/biographies/245

http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=382

Από την αξιολογότατη τηλεοπτική σειρά "Καρυωτάκης". Η αγαπημένη μου απόδοση του ποιήματος αυτού
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΠΟΙΗΣΗ (σημειώσεις για ανακεφαλαίωση)

*      Ποίηση πράξη ευθύνης/ συνεχής διάλογος ποιητή με το έργο
*      Ποίηση: τέχνη και τεχνική

Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ – Βασικά χαρακτηριστικά της ποίησής του:
● Σημαίνουσα θέση της ιστορίας (ιδιαίτερα της ελληνιστικής περιόδου) με σκοπό την αποπροσωποίηση των βιωμάτων, την απόκρυψη του «εγώ» και τη διαχρονικότητα του ποιητικού λόγου.
● Γλώσσα→ Κράμα δημοτικής και καθαρεύουσας, ιδιότυπες λέξεις, προσωπική γραφή.
● Θεατρικός χαρακτήρας → Δημιουργία κατάλληλης ατμόσφαιρας / σκηνικού όπου εκτυλίσσεται το δράμα.
● Υποβλητικότητα.
● Οξύτατη ειρωνεία ιδιαίτερα προς τη ματαιοδοξία.
● Στοχαστικό ύφος.
● Πεζολογικός τόνος, δείγμα ποιητικού ρεαλισμού.
● Λυρικό στοιχείο
ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ............
*      Μέσω του έργου του ο ποιητής παρηγορείται, λυτρώνεται
*      Το γήρας απασχολεί τον Καβάφη και σε άλλα ποιήματα, στο «Πολύ σπανίως» και «Κατά τες συνταγές αρχαίων Ελληνοσύρων μάγων»
*      Πρώην τίτλος: μαχαίρι
*      Ο μακροσκελής τίτλος συμπληρώνει το ποίημα-υποκειμενική εξομολόγηση
*      Κομμαγηνή: σύμβολο φθοράς –τόπος ανακατατάξεων και αλλαγών/ψευδοιστορικό πλαίσιο-διαχρονικότητα και αντικειμενικότητα
*      3ος στίχος /ψυχικός πόνος /φθορά σώματος φοβίζει τον Καβάφη/ εσωτερικός μονόλογος
*      Ταύτιση Καβάφη με Κλέανδρο
*      Φιλοσοφικός στοχασμός/σκέψεις/αγωνία για τη φθορά

ΜΟΝΟ ΓΙΑΤΙ Μ’ ΑΓΑΠΗΣΕΣ
*      Γράφει η Πολυδούρη για να διαλαλήσει τα συναισθήματά της
*      Εξομολόγηση:εσύ/ απλή ομιλία /ερωτική επιστολή/ μόνο:απολυτότητα
*      Α` στρ: βίωσε τον έρωτα
*      Β` στρ:εσωτερική,εξωτερική μεταμόρφωση(παρομοίωση, μεταφορά)
*      Γ στρ:Βλέμμα-απόλυτος έρωτας
*      Δ` στρ: γέννηση/ πόνος για το θάνατο αγαπημένου της και θλίψη για το θάνατο που πλησιάζει
*      Ε` στρ:ζωή~ έρωτας /θάνατος που ολοκληρώνει τον απόλυτο έρωτα
*      Ιαμβικό μέτρο(12σύλλαβοι και 7σύλλαβοι)
*      Οι στροφές αρχίζουν και τελειώνουν με τον ίδιο στίχο


ΕΜΦΥΛΙΟΣ 1948
o       Ακυρώνει τη γραφή, το ρόλο της ποίησης` ωστόσο η ποίηση έχει συντελεστεί
o       Διακηρύσσει κατάργηση ποίησης
o       Καταγγέλλει εμφύλιο σπαραγμό
o       Ποίηση που λειτουργεί κάτω από την επίδραση πικρίας ► ολιγογραφία
o       Στους δύο πρώτους στίχους:χρόνος και θέμα
o       3-5στ: Μάταιη πολυτέλεια η ποίηση
o       6-9στ: τεμαχισμός λόγου-υπερρεαλιστικό στοιχείο
o       πικραμένα ποιήματα-1916 Εθνικός διχασμός, 1922-1936:μικρασιατική καταστροφή, δικτατορία
o       κατακερματισμός μιας μικρής  φράσης σε τρεις στίχους
o       αντιλυρικός λόγος


ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ Ε......

*      μίμηση ποιητικής γραφής –θεματική σχέση
*      Διαφωνεί με Εγγονόπουλο  ο Αναγνωστάκης: πιστεύει στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη που συνίσταται στη συμμετοχή/καταγραφή του καιρού του
*      Θεωρεί  ο Αναγνωστάκης ότι η παραίτηση είναι λιποταξία
*      Τόνος χαμηλός -ποίηση ουσίας
*      Κοινό ιστορικό υπόβαθρο και τα δύο ποιήματα
*      Αναγνωστάκης πιο αναλυτικός: η ποίηση πρέπει να μιλά
*      Σημαντικός ο ρόλος της παρένθεσης στην ποίηση του Αναγνωστάκη-καταγγέλλει αλήθεια της εποχής του






Δεν υπάρχουν σχόλια: